loading...
توانبخشی و نگهداری سالمندان | درمان آلزایمر
نرگس رحیمی بازدید : 57 سه شنبه 02 آبان 1396 نظرات (0)

به عنوان مثال توانبخشی سالمند با قطع عضو یکی از این برنامه های ویژه توانبخشی سالمندان به شمار می رود. به علت تاثیرات بیماری های عروقی، احتمال از دست دادن عضو در افراد سالمند بیش از سایر گروه های سنی می باشد. فرآیند توانبخشی برای افراد سالمند با قطع عضوهای خفیف بسیار مشابه سایر بیماری های با ناتوانی جسمی دیگر است.توان حرکتی افراد سالمند در صورت ارتقا توانمندی مفصل زانوی آنها، به شدت افزایش خواهد یافت. مدیریت ورم پارگی ایجاد شده، با پانسمان صحیح، جلوگیری از پوسیدگی و تمرینات تقویتی باید بلافاصله بعد از عمل شروع شود.
عملیات قرار دادن پروتزهای موقت در اسرع وقت انجام می شود و بستگی به در دسترس بودن سرویس های مربوط به پروتز در مرکز توانبخشی سالمندان مورد نظر دارد که در اکثر آنها که برای افراد سالمند طراحی شده اند این سرویس ها قابل دستیابی می باشند.قیمت اندام های مصنوعی برای افراد سالمند که از حمایت دولت در این زمینه برخوردار هستند بسیار پایین می باشد. اجازه ترخیص از بیمارستان زمانی صادر می شود که فرد بیمار بتواند با کمک صندلی چرخ دار یا پروتز مصنوعی قرار داده شده در بدنش، امور شخصی خود را به طور نیمه مستقل مدیریت کند.


مسائل روانشناسی اجتماعی

برنامه های توانبخشی سالمندان همچنین یک تاثیر روانی در جامعه نیز دارد. یکی از پیشرفت های اخیر صورت گرفته در امور توانبخشی سالمندان ، شناخت و ارائه راه حل برای مسائل روانی در جامعه می باشد.

کمک به یک فرد سالمند برای قبول پیامدهای بیماری و ناتوانی جسمی خود یک گام موثر و رو به جلو در برنامه توانبخشی و مشاوره می باشد. برای موفقیت در این فرآیند رعایت سکوت و به دقت گوش فرا دادن به نکات مطرح شده توسط تیم معالج بسیار مهم می باشد.

مسائل پیچیده درون نسلی در اکثر مواقع در خانواده پیش می آید که ناشی از نگرانی اعضای خانواده ازئتاثیر ناتوانی جسمی ایجاد شده بر زندگی سایر اعضای فامیل می باشد. این یک نگرانی صحیح می باشد، از آنجایی بیشترین کمک به فرد دارای ناتوانی جسمی از جانب اعضای خانواده انجام می شود به ویژه دختران و همسران که این کمک ها اغلب پیش از وقوع بیماری و بحران ایجاد شده شروع می شوند، اعضای خانواده احساس خستگی و مسئولیت زیادی در این مورد می کنند.

برای حل این مشکل در کنار استفاده از مراکز توانبخشی سالمندان ، با مشورت و در میان گذاشتن موضوع با سرویس های پشتیبانی کننده و کمکی می توانید راهکاری مناسب برای آن پیدا کنید.

آماده سازی اتاق بیمار برای افراد سالمند جهت برنامه های توانبخشی

توانبخشی باید در مکانی صورت گیرد که پاسخگوی نیازهای فرد سالمند با ارائه امکاناتی کمکی و مناسب باشد. طراحی این اتاق باید به گونه ای باشد که حمام و توالت در نزدیکی تخت بیمار باشد و یک اتاق غذاخوری مجزا نیز در دسترس بیمار باشد.

مبلمان این اتاق باید به گونه ای باشد که حس استقلال را به بیمار منتقل کند با ارتفاع متفاوت نسبت به تخت خواب بیمار، صندلی های دسته دار به منظور کمک به انتقال بیمار (و برخی صندلی ها با ارتفاع های متفاوت)، استفاده از تجهیزات کمکی در حمام برای افراد دارای ناتوانی جسمی (دست گیره های نصب شده در مکان های مناسب، صندلی توالت قابل حرکت، یک صندلی برای نشستن در زمان استحمام، آیینه نصب شده در ارتفاع مناسب). انواع مختلفی از وسایل کمکی برای حرکت بیمار باید فراهم باشد که شامل: واکر و صندلی چرخ دار می باشد. (به ویژه صندلی های چرخ داری که با یک دست قابل حرکت هستند.)

ارتباط برقرار کردن

ارتباط برقرار کردن با اعضای خانواده بیمارسالمند ، پزشک معالج ، متخصصان سلامت خارج از مرکز توانبخشی سالمندان که می تواند به صورت حضوری یا تلفنی باشد به روند پیشرفت این فرآیند کمک می کند.

برگزاری جلسات با اعضای خانواده می تواند یک رکن اساسی برنامه توانبخشی سالمندان و در میان گذاشتن اهداف حاصل شده و برنامه های آتی می باشد. پزشک عمومی نیز باید برای حضور در این جلسات دعوت شود و برنامه زمان بندی مراقبت های اولیه نیز بهتر است به این فرآیند کمک کند.

نرگس رحیمی بازدید : 141 سه شنبه 25 مهر 1396 نظرات (0)

برای نگهداری سالمندان  در خانه، باید وقت بگذارید و تلاش کنید. همه فرزندان، قبل از تصمیم‌گیری در مورد نگهداری سالمندان در خانه ، باید درباره مسائل زیادی با هم و با والدین‌شان صحبت کنند. چه تصمیم بگیرید به طور منظم به خانه پدر و مادر خود بروید و از آنها مراقبت کنید، چه آنها را به خانه خود بیاورید، باید حتما محیطی امن و سالم برای آنها فراهم کنید. 
نگهداری سالمندان کار آسانی نیست و فشار زیادی بر روی پرستارو خانواده آنها می‌گذارد، حتی اگر خودشان تمایل به اینکار داشته باشند. یادگیری اصول نگهداری سالمندان در خانه به پرستارو خانواده‌های آنان برای انجام این کار کمک می‌کند.

نگهداری از والدین سالمند

قدم اول

از ایمنی خانه مطمئن شوید. خطراتی مانند خطرات افتادن ، ناشی از گیر کردن به فرش را بررسی کنید، مبلمان را خیلی نزدیک به هم نچینید تا فضای کافی برای رفت‌وآمد وجود داشته باشد است و قسمت‌هایی از خانه که ممکن است سالمندان را به مشکل بیاندازد (مثل پله‌ها) را حفاظ بزنید. تشخیص دهنده‌های حساس به دود و مونوکسیدکربن را بررسی کنید تا از کارکرد آنها مطمئن شوید. اگر در خانه خود یا خانه والدین خود از این دستگاه‌ها ندارید، حتما نصب کنید.

اطمینان حاصل کنید که کابل‌های لامپ یا سیم‌های لوازم برقی به صورت ایمن در گوشه‌های کفپوش داکت‌کشی شده‌اند، در غیر این صورت ممکن است پا به آنها گیر کند و احتمال خطر افتادن را در پی داشته باشد.

قدم دوم

برای حفظ تعادل و امنیت سالمندان در جاهایی مثل دستشویی و حمام، میله‌هایی را وصل کنید که بتوانند از آنها کمک بگیرند.

قدم سوم

برای جلوگیری از افتادن سالمندان، بر روی نرده‌ها، در حمام یا دستشویی و هرجای لیز دیگری، نوار یا پد ضد لیز خوردن بچسبانید تا دستشان از روی میله‌های سر نخورد. اگر کف زمین ورودی‌های حمام و دستشویی فرش گذاشته‌اید، حتما زیر آنها ترمز فرش بزنید تا لیز نخورند. تمام لوازم الکتریکی در حمام، زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود، باید از برق کشیده شده و از آب دور بمانند.

قدم چهارم

برای تمام قسمت‌های مهم خانه، مثلا در اتاق‌خواب والدین سالمند ، در راهرو، دم در دستشویی و آشپزخانه شب‌چراغ نصب کنید، تا هنگامی که در تاریکی شب، خواستند جایی بروند نور کمی وجود داشته باشد و نیازی نباشد چراغ روشن کنند.

قدم پنجم

در اتاق مادر و پدر خود یک تلفن یا زنگ بگذارید که هنگام نیاز، به راحتی به شما دسترسی داشته باشند. برای آنها یک تلفن همراه و شماره تلفن‌های ضروری را نیز تهیه کنید و آنها را تشویق کنید هر موقع از خانه خارج شدند آن را همراه خود ببرند. اگر بیرون از خانه شاغل هستید ، هر چند ساعت یکبار با آنها تماس بگیرید و یا با همسایه‌ها هماهنگ کنید که به آنها سر بزنند.

هر کسی که در مراقبت و نگهداری سالمندان به شما کمک می‌کند ، باید علاوه بر داشتن فهرست تلفن‌های ضروری و تلفن پزشک افراد سالمند ، در مورد بیماری‌های آنها، داروهای مصرفی و زمان مصرف آنها نیز اطلاع داشته باشد.

قدم ششم

با سایر اعضای خانواده یا دوستان خود هماهنگ کنید که در بردن والدین‌ سالمند برای ویزیت پزشک، گرفتن نسخه و خرید مواد غذایی، پخت و پز و تمیز کاری به شما کمک کنند.

انجام دان همه این کارها برای یک نفر واقعا سخت است و حمایت فیزیکی و عاطفی ضروری است. اگر در مراقبت‌های فیزیکی از والدین سالمند ، مثل حمام کردن ، نیاز به کمک دارید ، می‌توانید یک پرستار استخدام کنید که شما را در نگهداری سالمندان کمک کند.


نرگس رحیمی بازدید : 54 سه شنبه 18 مهر 1396 نظرات (0)

اهمیت ارزیابی افراد سالمند برای برنامه های توانبخشی

داشتن یک مجموعه کلی و غنی از اطلاعات شخصی بیمار به هنگام ارزیابی نیاز فرد به توانبخشی سالمندان بسیار حائز اهمیت می باشد بنابراین پس از انجام یک مصاحبه شخصی با بیمار، بهتراست با اطرافیان و اعضای خانواده و مربی تمرینی او در صورت نیاز جلساتی را برگزار کرد.

یک ارزیابی رسمی از توانایی عملکردی و حرکتی فرد سالمند ترجیحا با استفاده از ابزار استاندارد از قبیل شاخص بارتل (Barthel Index) بسیار ضروری می باشد. اگر فرد مورد نظر پیش از بیماری فعلی توان حرکتی مستقل نداشته باشد به احتمال زیاد پس از دوره های توانبخشی نیز آن را باز نخواهد یافت.

سطح ناتوانی فعلی شخص می تواند فاکتور قدرتمندی برای پیش بینی نتایج توانبخشی باشد و باید مورد ارزیابی قرار گیرد اما تصمیم گیری برای میزان نیاز فرد به توانبخشی نباید صرفا بر اساس این عامل در نظر گرفته شود.
شناسایی مشکلات فعلی فرد که به خاطر آن تحت درمان می باشد مهم بوده و باید مدیریت شود. به عنوان مثال نارسایی و سکته قلبی، کم خونی و تکرر ادرار مثال هایی هستند که می توانند تاثیر منفی بر توانایی فرد برای شرکت در کلاسهای توانبخشی داشته باشند.

کلاسهای توانبخشی سالمندان یک فرآیند بسیار پر انرژی است و برای بهره مندی کامل از آن، شرکت کنندگان باید در متعادل ترین حالت ممکن به لحاظ پزشکی باشند. توانایی شنیداری و دیداری افراد سالمند نیز باید ارزیابی و تا حد امکان بهبود داده شوند که موجب افزایش میزان بهره وری آنان از شرکت در این دوره های نگهداری سالمندان می شود.

یک ارزیابی شناختی نیز بر روی بیماران متقاضی شرکت در دوره های توانبخشی نیز بهتر است انجام شود. تعداد زیادی ابزار ارزیابی استاندارد وجود دارند اما آزمون Mini-Mental State معمول ترین آن ها در استرالیا می باشد.
این آزمون بیشتر یک ابزار بر روی صفحه نمایش است تا اینکه یک آزمون تشخیصی باشد و نتایج آن باید با دقت تحلیل و بررسی شوند. به عنوان مثال، ضعف های زبانی شدید متناسب با نمره پایین کسب شده و فارغ از عملکرد شناختی فرد می باشد.

اگرچه عملکرد شناختی ضعیف می تواند تاثیری بر میزان بهره وری افراد سالمند از برنامه های نگهداری سالمندان داشته باشید، اما نباید باعث شود که این دست از افراد از بهره مندی از دوره های توانبخشی سالمندان محروم شوند.
افسردگی نیز یک امر معمول بین افراد سالمند شرکت کننده در دوره های توانبخشی می باشد. یک پرسشنامه ارزیابی استاندارد شده همانند شاخص افسردگی Geriatic می تواند میزان اختلالات حالات روحی فرد را اندازه گیری کند و تشخیص دهد که آیا درمان یا فیزیوتراپی بیشتر نیاز است یا خیر.

 

 توانبخشی سالمندان

مدیریت فرآیند توانبخشی سالمندان

توانبخشی برای افراد سالمند باید اهداف مشخصی داشته باشد که اغلب توان حرکتی و انجام امور شخصی بدون نیاز به کمک سایرین می باشد. این اهداف با استفاده از یک تیم حرفه ای سلامت در زمینه های مختلف که به طور هماهنگ با یکدیگر کار می کنند قابل دستیابی است.

عوامل کلیدی در این تیم شامل موارد زیر می باشد: پرستاران، پزشکان، فیزیوتراپیست ها، درمانگران شغلی، آسیب شناسان گفتاری، کارگران اجتماعی.
روش های همکاری در جلسات مباحثه رسمی با حضور فرد سالمند و اعضای خانواده اش به منظور طراحی برنامه توانبخشی و هدف گذاری برای آن مطرح می شود. مدارک و مستندات نشان داده اند که این موثرترین روش می باشد.

چکیده این فرآیند در راستای تعریف اهداف توانبخشی به همراه ارائه راهکار ویژه برای حل مشکلی که با آن مواجه هستیم، می باشد.
هر چند المان های مشترکی در برنامه های توانبخشی برای افراد سالمند تعریف می شود به ویژه بازیابی توان حرکتی و انجام امور شخصی اما هر برنامه برای ارضای خواسته ها و نیازهای هر شخص به طور جداگانه شخصی سازی می شود.

شرایط هماهنگ پزشکی برای افراد سالمند شرکت کننده در برنامه های توانبخشی سالمندان در سراسر جهان یکسان بوده و می تواند به طرز غیر قابل پیش بینی شده ای جریان توانبخشی را پیچیده و با مشکل مواجه کند.
به همین دلیل روش های کلینیکی با زمان محدود برای نگهداری سالمندان مناسب نمی باشند چرا که دردهای آن ها باید تسکین داده شود و از استراحت در تختخواب بیش از حد نیز اجتناب شود.

حدود نیم قرن پیش، Asher eloquently مشکل مرتبط با استراحت بیش از حد در تختخواب را مورد بررسی قرار داد: “با دقت به بیماری که بر روی تخت دراز کشیده است متوجه می شویم: خون در رگ های او لخته می شود، غضروف از استخوان های او جدا می شود، مواد غذایی در روده های او جمع می شود، گوشت بدن او به فساد و پوسیدگی کشیده می شود. ”

در مرور روند پیشرفت توانبخشی سالمندان، دستیابی به اهداف ویژه باید زیر ذره بین قرار گیرد. در حالت کلی، توانایی دستیابی به اهداف خاص باید در چارچوب یک ترتیب خاص بازیابی شوند.
به عنوان مثال، استحمام و غذا خوردن اهدافی هستند که در مراحل ابتدایی پس از سکته مغزی قابل دستیابی هستند اما از پله بالا رفتن در لیست اهداف دراز مدت قرار می گیرد.

استفاده از یک مقیاس ارزیابی عملکردی که در کل مدت فرآیند توانبخشی سالمندان به طور مداوم اطلاعات را کنترل و نظارت کند می تواند به این فرآیند کمک کند.

نرگس رحیمی بازدید : 84 سه شنبه 28 شهریور 1396 نظرات (0)

افراد مبتلا به آلزایمر، معمولا توانایی یادگیری بسیار کمی دارند و معمولا به عنوان فرد کم هوش شناخته می شوند .تحقیقات در بین افراد مبتلا به آلزایمر نشان می دهد که انجام وظایف هوشمندانه یا قضاوت در موقعیت های حساس اجتماعی در آنها به خطر می افتد .از دست رفتن حافظه قدیمی فرد باعث نقصان در توانایی استفاده از دانسته های سابق و تجربیات قبلی او می شود و بنابراین رفتارهای غیر عادی و ناشی از خامی و بی تجربگی از فرد سر می زند.

 

خصوصیات افراد مبتلا به آلزایمر


ناتوانی در تشخیص شکل جدیدی از اطلاعات قبلی نیز از نشانه های این بیماران است .اگر مجلات یا روزنامه هایی که فرد مبتلا به آلزایمر قبلا آنها را می شناخته با شکل تازه یا پوششی جدید به دست فرد برسند فکر می کند که قبلا آنها را ندیده و نخوانده .افراد مبتلا به آلزایمر معمولا بطور اتوماتیک برای کاهش حافظه نزدیک خود راههای جبرانی پیدا می کند.مثلا بیشتر از واژه های کلی به جای ذکر جزییات استفاده می کند یا بجای استفاده از نام فرد از عنوان شغلی یا اجتماعی او استفاده می کند. مثلا به جای نامیدن فرد او را پدر ،پزشک ، پرستار و… صدا می زند.علاوه بر این فرد با مشکلات زبان روبه رو می شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محققان، برنامه‌ای جدید در رابطه با تمرینات بدنی روی صندلی به افراد مبتلا به آلزایمر توصیه کردند.بر اساس گزارش BBC، مرکز مراقبت‌های درمان آلزایمر «هانتر داون در کمبریج شایر، این برنامه را (عشق حرکت) نامیدند و ویژگی اصلی آن را عدم تقارن دو طرفه دانستند.
طبق این گزارش، «عدم تقارن دو طرفه» یعنی قسمت راست مغز حرکت قسمت چپ بدن و قسمت چپ مغز حرکت راست بدن را کنترل می‌کند.
با این تمرین که هر قسمت بدن یک حرکت متفاوت از قسمت دیگر را کنترل می‌کند، هر نیمه مغز باید جداگانه اطلاعاتی متفاوت را پردازش کند.روش‌های تمرینی مشابهی در مراکز مراقبت‌های درمان آلزایمر ژاپن هم انجام شده و این حرکات توسط موسسه ژیمناستیک بریتانیا بازسازی شده است.
از این روش برای بهبود قوه ادراک افراد و توانایی‌های عملکرد آنها استفاده می‌شود.این کار نوعی تمرین مغز بوده و کاری که می‌کند، این است که سعی می‌کند مغز افراد را برای انجام کارهای پیچیده‌تری به کار بگیرد.
با وجود اینکه این تمرینات نمی‌توانند سلول‌های مغزی را بازسازی کنند، اما نظریه‌ای می‌گوید این تمرینات کمک می‌کند تا بین سلول‌های سالم باقی مانده ارتباط جدیدی ایجاد شود.
به گفته کارکنان این مرکز درمانی:”اگر کسی هفته‌ای یکبار این تمرینات را انجام دهد، بعد از ۳ هفته شاهد تغییرات جدی خواهد بود.”این افراد مبتلا به آلزایمر درحال حاضر می‌توانند اسم پرستار خود را به خاطر بسپارند، در صورتی‌که در حدود ۱۸ ماه قبل توانایی برقراری هیچ‌گونه ارتباطی را نداشتند.
جای امیدواری است که افراد بیشتری که دچار زوال عقل شده‌اند، از این تمرینات بهره‌مند شوند شود. بطور کلی اختلالات حافظه منجر به محدود شدن دایره لغات فرد در گفتار و نوشتار می شود. فرد در پیدا کردن کلمات برای تکمیل جملات خود مشکل دارد.
افراد مبتلا به آلزایمر معمولا نیازهای خود از قبیل تشنگی و گرسنگی را بسیار فوری می داند و برای رفع آن بدون توجه به ملاحظات اجتماعی و اثراتی که رفتارش بر دیگران دارد، اقدام می کند .با پیشرفت بیماری ، فرد بیشتر درونگرا خواهد شد و ارتباطات اجتماعی به مرور محدود تر و با مشکل مواجه می شود.مکانیسم ها و روش های معمولی که برای تطابق با شرایط مختلف و افراد گوناگون در محیط زندگی از آنها استفاده می کنیم در بیمار مبتلا به آلزایمر کاهش پیدا می کند و رو به زوال می رود ، بنابراین افراد مبتلا به آلزایمر ، انعطاف پذیری و قابلیت انطباق با محیط ، مسوولیت ها و شرایط تازه را از دست می دهد و به مرور منزوی و دور از جمع خواهد شد .
در موارد پیشرفته ، بیمار توانایی ارتباط با محیط یا کنترل عملکردهای جسمانی خود را از دست می دهد و با پیشرفت بیشتر بیماری ، مراحلی از کاهش هوشیاری ،کما و به دنبال آن مرگ رخ می دهد

درمان‌های غیر دارویی برای تحریک و پرخاشگری افراد مبتلا به آلزایمر

زمانی که حافظه و استدلال به تدریج رو به زوال می‌رود، افراد احساس خشم و اضطراب خواهند داشت. در مراحل انتهایی این بیماری، این افراد ممکن است از لحاظ فیزیکی یا شفاهی پرخاشگر شده باشند. دکتر اپوستولوا در این باره می‌گوید: تا زمانی که لازم نباشد من از درمان‌های دارویی برای نشانه‌های رفتاری استفاده نمی‌کنم. او به اعضای خانواده و پزشکان توصیه می‌کند از فعالیت‌های اجتماعی و درمان رفتاری استفاده کنند. گوش دادن به حرف‌های بیمار، فراهم آوردن اطمینان قلبی و تعامل با او در فعالیت های مختلف می‌تواند فرد را آرام کند.

بهبود سوخت و ساز بدن افراد مبتلا به آلزایمر

مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که رویکرد متابولیک برای درمان آلزایمر می‌تواند موثر باشد. محققان دانشگاه کالیفرنیا ۱۰ نفر از بیمارانی که مشکلات شناختی داشتند را مورد بررسی قرار داده اند. هر کدام از آن‌ها رژیم غذایی درمانی،تمرینات ورزشی، تحریک مغز، بهینه سازی خواب و ویتامین‌ها را دنبال کردند.
این مطالعه گزارشات موردی را نیز در خود گنجانده است. برخی از این افراد سرکار خود برگشته بودند و برخی دیگر مهارت‌های جدیدی آموخته بودند. برخی از افراد مبتلا به آلزایمر دیگر چیزی را فراموش نمی‌کردند. این یک مطالعه بالینی نیست و ممکن است اعمال آن در مقیاس وسیع کمی دشوار باشد

رژیم غذایی سالم افراد مبتلا به آلزایمر

غذای مغز همانند غذایی که برای بدن مصرف می‌شود بسیار مهم است. افراد مبتلا به آلزایمر باید رژیم غذایی معتدلی داشته باشند که اسید چرب اشباع اندکی دارد. همچنین کاهش مصرف نمک و شکر و استفاده از وعده‌های غذایی که شامل میوه‌ها، سبزیجات، بوقلمون، ماهی، آجیل، غلات سبوس دار و اسیدهای چرب سالم است می‌تواند مفید باشد. انجمن بیماران آلزایمری ارتباط موثری بین رژیم غذایی و عملکرد ذهن پیدا کرده‌اند. شواهد نشان می‌دهد که رژیم غذایی سالم می‌تواند مفید باشد. آیا رژیم غذایی می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد؟ متخصصان بر این باورند که مصرف رژیم غذایی سالم علاوه بر بدن بر روی مغز نیز اثر خواهد داشت. پس این گزینه را نیز مدنظر داشته باشید

نرگس رحیمی بازدید : 47 یکشنبه 26 شهریور 1396 نظرات (0)

افراد مسن اکثریت شرکت کنندگان در برنامه های توانبخشی سالمندان را تشکیل می دهند. سکته مغزی و شکستگی لگن اغلب این گروه ها را شامل می شوند. بیشتر افراد مسن با ناتوانی های جسمی در سالهای اخیر این شانس را داشته اند که از مراکز توانبخشی سالمندان استفاده کنند. ارزیابی علائم بیماری و سطح هوشیاری فرد مسن تاثیر بسزایی در خروجی توانبخشی خواهند داشت که یک فاکتور مهم در مدیریت مراکز توانبخشی سالمندان می باشد.هدف اصلی مراکز توانبخشی سالمندان در مورد افراد مسن ارتقای توان حرکتی آنها و آماده سازی آنها برای انجام امور شخصی بدون نیاز به کمک فرد دیگر می باشد. نتایج نشان داده است استفاده از یک تیم چند منظوره شامل پرستار و پزشک حرفه ای می تواند در مورد توانبخشی توانبخشی سالمندان کارساز و موثر باشد.
روش های توانبخشی مدرن تنها محدود به واحد های توانبخشی سنتی نمی باشد و شامل دوره هایی در جامعه و خارج از بیمارستان با بهره گیری از مربیان عمومی نیز می شود.

جمعیت استرالیا به سرعت در حال پیر شدن است به طوریکه جمعیت بالای ۸۰ سال بین سالهای ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۶ به میزان ۲ برابر افزایش داشته است.
از آنجایی افراد مسن بزرگترین بخش شرکت کننده در این برنامه های توانبخشی را شامل می شوند، یکی از چالش های مراکز ارائه دهنده سرویس های توانبخشی توانبخشی سالمندان تامین نیاز های این قشر می باشد.
به علاوه عوامل ایجاد ناتوانی های فیزیکی نیز در بین قشر مسن در حال افزایش است به عنوان مثال میزان سکته مغزی و شکستگی لگن در سنین بین ۷۴-۶۵ سال به ترتیب، ۳۰۰ از ۱۰۰،۰۰۰ و ۷۵ از ۱۰۰،۰۰۰ می باشد که در مورد سنین ۸۵ به بالا به ۲۳۰۰ از ۱۰۰،۰۰۰ و ۴۰۰ از ۱۰۰،۰۰۰ نفر ارتقا می یابد.

“ناتوانی” به هرگونه محدودیت در توانایی انجام فعالیت هایی که برای هر انسان عادی قابل انجام می باشد، اطلاق می شود. یک روند رو به رشد برای میزان ارتباط ناتوانی با سن وجود دارد به عنوان مثال در سن ۸۵ سالگی این میزان ارتباط ۸۴% می باشد.
توانبخشی سالمندان می تواند از طرق مختلف تعریف شود. در عمل، به پروسه ای گفته می شود که با هدف بازیابی توان عملکردی و حرکتی فرد ناتوان جسمی انجام می شود.
هدف اصلی برنامه های توانبخشی سالمندان در مورد افراد مسن، کمک به آنها برای مدیریت و انجام کارهای شخصی روزمره بدون نیاز به کمک شخص دیگر است. اگر این امر ممکن نباشد، هدف کاهش نیاز به کمک افراد دیگر با استفاده از تکنیک ها و تجهیزات می باشد. این یک امر مهم برای پزشک معالجی که با افراد سالمند کار می کند است که هم نیازهای بیمار خود برای توانبخشی و هم توانایی او برای بهره مندی از این روش را تشخیص دهد.

افراد مسنی که ممکن است به توانبخشی نیاز داشته باشند.

افراد سالمند که ممکن است استفاده از مراکز توانبخشی سالمندان برای آنها مفید باشد اغلب دچار یک ناتوانی جدی فیزیکی هستند که می¬تواند ناشی از عوامل مختلف باشد از قبیل: سکته مغزی، شکستگی لگن یا هر شکستگی دیگر، مصدومیت ناشی ازسقوط از ارتفاع، بیماری شدید (مانند نارسایی قلبی)، استئوآرتریت شدید پیشرفته یا پارکینسون. این دست از ناتوانایی های جسمی باعث می شود که این افراد سالمند قادر به زندگی مستقل یا حتی نسبتا مستقل نباشند.

فاکتور سن نباید عاملی برای تصمیم گیری در مورد شرکت در برنامه های توانبخشی سالمندان باشد و مهمترین مسئله میزان نیاز شما در هر سنی برای استفاده از تکنیک های توانبخشی سالمندان می باشد که بر اساس دو مورد سنجیده می شود: میزان جدیت ناتوانی جسمی فعلی شما یا میزان و روند گسترش ناتوانی قبلی شما. فاکتور ریسک برای اندازه گیری میزان تاثیر برنامه توانبخشی بر فرد، میزان ضعف شناختی او می باشد. افراد مسن با ناتوانی های جزئی از قبیل شکستن مچ یا استئوآرتریت زانو همچنین می توانند از برنامه های توانبخشی سالمندان بهره ببرند.

نرگس رحیمی بازدید : 58 سه شنبه 24 مرداد 1396 نظرات (0)

در واقع هیچ درمانی برای درمان آلزایمر وجود ندارد اما داروهایی وجود دارند که ممکن استسرعت پیشرفت علائم را کم کرده و زندگی را برای بیمار آسان تر کنند. ممکن است این داروها برای همه مؤثر نباشند و یا اینکه تأثیر کمی داشته باشند. با این حال کارشناسان معتقدند ارزش امتحان کردن را دارد. با بدتر شدن بیماری، ممکن است فرد با بیماری افسردگی، عصبانیت و ناراحتی مواجه شود. ممکن است پزشک برای مقابله با این بیماری ها نیز داروهای ویژه ای تجویز کند تعامل در فعالیت های ذهنی و اجتماعی می تواند نشانه های آلزایمر را بهبود ببخشد. این فعالیت ها شرایط بیماری را معکوس نمی کنند اما هر کدام نقش مهمی در حفظ سرزندگی مغز بازی میکنند. زمانی که این موارد با تمرینات ورزشی و رژیم غذایی سالم ترکیب می شود می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، ارتباط داشتن با افراد می تواند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد. متخصصان توصیه می کنند بیماران مبتلا به آلزایمر در فعالیت های مختلفی همچون کنسرت و تئاتر ها شرکت کنند. اینکار می تواند نشانه های موجود را تا حد زیادی بهبود ببخشد

در این قسمت چند تصور رایج نادرست و واقعیت های آنها را برای شما بازگو می کنیم که ببینید، اختلال حواسی که بارها با آن مواجه بودیم پیشرونده نیست. به مجموعه اختلال های پیش رونده غیرقابل برگشت، دمانس گفته می شود که آلزایمر شایع ترین آنهاست. جالب است بدانید هر 4 ثانیه در دنیا یک نفر به آلزایمر مبتلا می شود. تشخیص اینکه اختلال حافظه از چه نوع است و چه دلایلی دارد، با پزشک است. پزشک متخصص باید تست کند، شرح حال بگیرد و براساس بررسی مجموعه علت ها تشخیص دهد

نگهداری از سالمندان مبتلا به آلزایمر

آلزایمر

نحوه ی نگهداری از سالمندان و درمان آلزایمر در بیماران مبتلا به آلزایمر

اگر در خانواده شما افراد سالمندی زندگی می کنند محبوب و مورد احترام شما هستند ممکن است گاه در مورد آنها نگران و دچار تردید شوید که فراموشکاری یا اختلال حافظه آنها مربوط به بیماری است یا نه ؟ 
آلزایمر شایعترین نوع دمانس زوال عقل در سنین پیری است. در این بیماری تحلیل رفتن و کاهش تدریجی بافت مغز باعث زوال عملکرد و توانایی عقلانی می شود و نگهداری سالمندان در خانه کار بسیار دشوار است. آلزایمر با توانایی فکر کردن ،استدلال و ارتباط اجتماعی فرد رابطه دارد و می تواند منجر به ناتوانی او در مراقبت از خود شود. تصور اینکه شما با یکی از افراد خانواده تان دچار این بیماری شوید می تواند نگران کننده باشد.

اما یکی از بهترین راههای رفع این نگرانی داشتن اطلاعات در مورد بیماری است .انجمن آلزایمر یک مرکز جهانی دارد که به توانبخشی سالمندان کمک بسیاری میکند . در این سایت درباره بیماری و آخرین تحقیقات مربوط به آن اطلاعات کامل موجود است. علاوه بر این مجموعه ای از تست های ساده قابل دستیابی است که می تواند علایم اولیه را مشخص کند. آلزایمر با بالا رفتن سن بیشتر بروز می کند. در حدود یک پنجم افراد بالای هشتاد سال و حدود هفت درصد افراد بالای شصت و پنج سال در معرض خطر آلزایمر هستند

نرگس رحیمی بازدید : 81 چهارشنبه 18 مرداد 1396 نظرات (0)

یکی از تاثیرات روانی بر مشتری، که همه خرده فروشان می توانند از آن استفاده کنند مبحث رنگ است.

رنگ می تواند به تنهایی دلیل موفقیت یک فروشگاه باشد. اما چگونه؟

استفاده از یک پالت رنگی که به درستی انتخاب شده باشد در کنار نورپردازی درست، می تواند ما را به هدف نهایی یک فروشگاه که همان فروش بیشتر اجناس درون قفسه فروشگاهی و یخچال فروشگاهی است، برساند.

 

نکته قابل توجه در طراحی این است که مهم تر از زیبایی، انسجام و یکپارچکی بین رنگ های استفاده شده در فروشگاه می باشد که این موضوع شامل رنگ بستر اصلی فروشگاه(دیوارها و بدنه)، رنگ قفسه ها و یخچال ها و در نهایت رنگ نقاط متمرکز در طرح خواهد بود.

علاوه بر انسجام، درصد رنگ های به کارگیری شده نسبت به هم و نحوه چیدمان آن ها با هم نیز به شدت در ارتباط بصری با مشتری تاثیرگذار است.

1

هدف دار بودن استفاده از رنگ ها و تاثیری که رنگ ها بر یکدیگر می گذارند، منجر به نتایجی می شود که می تواند برجذب، سطح رضایت خاطر مشتری و میزان خرید وی تاثیرگذار باشد ،زیرا بدن ما به رنگ واکنش نشان می دهد و این به علت تاثیرات فیزیولوژیکی و روانی است که بر بدن انسان می گذارد چرا که ۸۰ درصد از اطلاعات از طریق چشم به مغز ما می رسد.

این بدان معنی است که هنگامی که رنگ به ما چیزی آشنا را یادآوری می کند، احساس خوبی داریم.مانند یک سایه نرم آبی، که باعث تداعی آسمان و یک حس روانی آرام در ما می شود.

همینطور که مواجهه با رنگ های قرمز شدید، باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود.

رنگ غالب، بمنظور ثبات در طرح استفاده می شود چرا که منجر به ایجاد حس غالب فضا می شود. برای مثال رنگ قرمز یعنی “توقف” و رنگ سبز یعنی “حرکت” و در مجموع این یعنی احساسی که در هر فضا داریم

2

 

 

حال چگونه می توان توجه مشتری را به اجناس درون قفسه فروشگاهی و یخچال فروشگاهی معطوف کرد و چگونه می توان احساس تمایل به خرید بیشتر را در وی پدید آورد؟

 

تحریک اشتها و ایجاد احساس گرسنگی در مشتری با به کار گیری رنگ ها، که منجر به خرید بیشتر و حتی غیر ضروری در وی می شود.

رنگ “زرد” باعث ایجاد احساس شادی و افزایش روحیه و در نتیجه باعث افزایش اشتها می شود.

اشتها آورترین رنگ، رنگ “قرمز” می باشد.اما همانطور که گفته شد استفاده زیاد از این رنگ باعث ایجاد حس خطر و توقف حرکت می شود.بنابراین  استفاده هوشمندانه و البته اندک از این رنگ می تواند منجر به نتیجه دلخواه ما شود.

3

 

جالب است بدانید رنگ های آبی و خاکستری می تواند شما را از خوردن منصرف کند و باعث کاهش استرس و اشتها می شود، در حالیکه رنگ های طیف سبز که یادآور سلامتی و طبیعت هستند، همواره برای ذهن ما جاذبه دارند و احساس “خرید با هدف سلامتی ” را به مشتری می دهد.

 

4

ناگفته نماند که در زمینه مباحث مطرح شده، وظیفه طراح ایجاد یک ترکیب هماهنگ و دلنشین بین دکور ثابت فروشگاه و دکور به اصطلاح متغیر که همان محصولات است، می باشد.

که در این میان نقش عمده ای برعهده محصولات هر بخش از فروشگاه که همان میوه ها و سبزی های تازه و رنگ بسته بندی مواد غذایی درون قفسه فروشگاهی و یخچال فروشگاهی است نیزمی باشد.

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 35
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 177
  • بازدید سال : 919
  • بازدید کلی : 3,175